Winner
The IPCL management is proud to announce
Wenchi TSAI
as the winner of the 2nd IPCL Composition Competition.
The winning work “Comme la rosée, aussi comme l’éclair” is awarded by 2500€ and will receive its world premiere in July 2022 during the preliminary round of the IPCL Percussion Trio Competition.
(Available at Percussion BRANDT)
Wenchi TSAI
Compositrice taïwanaise, née à Taipei. Elle commence à apprendre la composition avec Chiang Chia-chen à Taïwan. Elle arrive en France en 2002 et continue ses études à l’École Normale de Musique de Paris, dans la classe du grand compositeur japonais Yoshihisa Taïra, comme son dernier élève.
En juin 2006, elle obtient son diplôme supérieur de composition. Elle travaille aussi avec des compositeurs français pour la composition et la musique électronique, comme Édith Lejet, Allain Gaussin, Jean-Luc Hervé et Raphaël Cendo.
En 2008, elle écrit «Le fou gémissant» pour saxophone baryton. En 2010 et 2011, Wenchi participe au concours national de composition organisé par le Centre d’Arts National. Elle est lauréate avec «Ombre» pour duo de percussion en 2010, et «Pluie du soir» pour marimba et flûte en 2011.
En février 2012, une exposition de ses oeuvres pour percussion et musique électronique a lieu au théâtre avant-garde de Taipei. En octobre 2014, Wen-chi est sélectionnée pour participer au Festival international d’Art de Shanghai. En 2018, «Forêt vaporisée d’une légère brume» pour 3 percussionnistes a sa première mondiale au Conservatoire Supérieur de Lyon. C’est avec cette oeuvre que Wenchi remporte le «Yoshiro IRINO Memorial Prize».
En 2019, «Quatre faces» pour 4 percussionnistes et «La splendeur des tambours» pour 7 percussionnistes ont leur première mondiale à Taipei. Le sextuor «Air mass» est créé à Strasbourg par les Percussions de Strasbourg et «Alma’s field guide to Mosses» pour saxophone ténor a sa première mondiale à Singapour.
Comme la rosée, aussi comme l’éclair
All conditioned phenomena,
Are like a dream, an illusion, a bubble, a shadow,
Like dew, a flash of lighting,
Thus should we regard them.
The Diamond Sutra
Music can interpret everything, and why not a philosophical questioning of mundane phenomena to which we do not usually pay attention.
The title of the work “Comme la rosée, aussi comme l’éclair” is an excerpt from the Diamond Sutra. It means that everything that is material in this world, constantly appears and disappears according to a principle of impermanence, like all that is spiritual, thought or consciousness. The phenomena we clearly see such as a water bubble, morning dew or even a flash in the sky actually last only for the time of a blink.
While these phenomena seem real to us, we perceive them as chimerical, as if we were in a dream. If the world seems like an eternity, these incalculable and fleeting moments are an infinite number of appearances and disappearances.
To illustrate her work, the composer chose as main image the dew beading everywhere at dawn and the flash that lasts only a blink. The motif containing triplets, equivalent to two or four times, the melodic passage of the xylophone and the passage in “pianissimo” of the Glockenspiel, are all representations of dew; the passage of keyboards and drums, which creates an enormous energy, is the representation of powerful consecutive flashes. The work ends with a splendid sonority of the Glockenspiel in “fortissimo”, bringing the audience into a persistent resonance.